سر مقاله
رسانه و دیپلماسی در جوامع غربی
با شکل گیری تمدن نوین جهانی و پس از گسترش صعنت چاپ و بالا رفتن سطح اگاهی عمومی، ارتباط رسانه و حوزه قدرت روز به روز گسترده تر شد به طوری که پس از شکل گیری عصر ارتباطات(عصر کنونی ) رسانه را میتوان تاثیر گذار ترین عنصر در عرصه ت دانست. این تاثیر گذاری و تاثیر پذیری متقابل رسانه در حوزه قدرت را میتوان دلیل بسیاری از حوادث جهانی دانست.
رسانه ابزاری است در دست قدرت اما گستردگی حوزه رسانه و همچنین افزایش کاربرد فضای مجازی در بین جوامع امروزی باعث شده رسانه و فضای مجازی علاوه بر وسیله ای برای اعمال قدرت، ابزاری باشد برای کنترل ت مداران و قدرت بی حد و حصر آنان.
یکی از حوزه های ت دیپلماسی است. دیپلماسی یا روابط دیپلماتیک به دانش ارتباط میان ت‌مداران و سران کشورهای جهان گفته‌می‌شود. به مقام‌های رسمی ی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی یک کشور نزد کشور یا سازمان بین‌المللی پذیرنده «دیپلمات» می‌گویند.
دیپلماسی همان شیوه خاصی است که ت مداران در برخورد با مسائل بکار میبرند تا مانع از شکل گیری نزاع و جنگ و یا هر گونه زیانی بر علیه منافع ملی شوند. ت هنر جلو گیری از جنگ است و انگاه که میان دو کشور یا دو جناح مختلف بر سر مسئله ای اختلاف پیش می اید ت مداران با اعمال دیپلماسی بهترین توافق را در جهت منافعشان میکنند.
اما در عصر امروز که عواملی ورای قدرت ی دیپلمات ها و فنون مذاکره بر تصمیمات ی اثر گذار است تاثیر رسانه بر عوامل قدرت را نمیتوان انکار کرد. رسانه همواره عاملی کنترل گر بوده اما گاه قدرت های جهانی این ابزار مفید را برای ت گذاری های کلان خود بکار میبرند.
از آغاز هزاره سوم "دیپلماسی رسانه ای" به عنوان یکی از شاخه‌های اصلی فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی و ت خارجی، پدیدار و بخش چشمگیری از دیپلماسی عمومی کشورهای قدرتمند جهانی را شامل شده است. اکنون، فناوری‌های جدید ارتباطات و اطلاعات، گستره دیپلماسی و ت خارجی را به تحریه‌های رومه ها، شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون‌‌ها و رادیوهای جهانی کشانده‌اند. این همان عاملی است که در عصر جامعه اطلاعاتی، شکل‌گیری فضای روابط متعامل دیپلمات‌ها و رسانه ها را اامی کرده است؛ فضایی که در آن، پیشبرد ت خارجی و دیپلماسی پیش از پیش به میزان تاثیرگذاری تاکتیک های خبری و رسانه ای وابسته شده است؛ چنان که ه قدر تاکتیک ها پرقدرت تر و تاثیرگذارتر طراحی شوند، چرخ‌های ت خارجی روان‌تر می‌چرخد.
    دیپلماسی رسانه‌ای در ت خارجی هر کشور به دو صورت تحقق می یابد:
    1- با مدیریت سازمان های دیپلماتیک رسمی کشور
    2- به صورت خود جوش و در راستای ت‌های کلان کشورها.
هر کدام ازاین روش ها تاثیر به سزایی در عرصه قدرت دارد.
مطهره مهرابی
گروه نشریه "جریان "


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

چطور منوهای خاصی را برای کافه و رستورن طراحی نماییم فرازونشیب زندگی طلبگی ما(همنفس طلبه) پیکاسو گرافیک Cindy طراحي سايت خرید و فروش و تعمیر ترازوی دیجیتال متنفرین بارسلونا فومینو Copper sulfate